هوانوردی و همبستگی در سال ۱۳۹۶

نوشته شده توسط در آوریل 16, 2017 در گروه وبلاگ | دیدگاه‌ها برای هوانوردی و همبستگی در سال ۱۳۹۶ بسته هستند

هوانوردی و همبستگی در سال ۱۳۹۶

نویسنده: آرمان بیات

سال ۱۳۹۵ شمسی با فراز و نشیب هایی در حوزه سیاست های داخلی و روابط بین الملل گذشت. سالی که تحت تاثیر یک بزنگاه تاریخی در سال پیش از آن قرار گرفت. سالی سرشار از امید که آغازش چون پایانش با تدبیر نبود گرچه عبور از ابر تاریک تحریم های حاکم بر فضای کشور و بازتاب نوری ناشی از مقاومت و جهاد ، چنین رفتاری را توجیه می نمود.
سال گذشت و صنعت هوانوردی ایران اسلامی پس از ۳ دهه فشار و با تکیه بر روح جهاد ، اول متخصصین در بدنه نظام حاکمیت و تصدی و بعد درک و درایت ملی و در نهایت مدیران مجری فرایندها ، شاهد عقودی با هدف بهسازی و بازسازی ساختار هوانوردی کشور و نوسازی ناوگان هوایی ایران اسلامی ، بوده که خود ناشی از حصول کیفیت برنامه جامع اقدام مشترک بود.

حال سال دوم فرا رسید. سالی که تداوم خواست رهبری معظم ، باید آمیخته با نگاه و نگرش مدیریتی ما باشد. سالی که اقتصاد مقاومتی با تاکید بر رشد اشتغال و افزایش ضریب کار همراه است.
در سال های اخیر ، کمتر به درک اقتصاد مقاومتی در صنعت هوانوردی پرداخته شده است که در فرصتی دگر بدان خواهم پرداخت اما آنچه مشخص است ، این اقتصاد مقاومتی با مدیرانی مقاومتی و سنتی ، محقق نخواهد شد. اقتصادی که باید در قبال تحمیل فشارهای احتمالی ، مقاومتی منعطف از خود نشان دهد و شاید مدیرانی را به خود بطلبد که آینده را مبتنی بر حقیقت های واقعی دیده ، درک و تحلیل کنند. نگرش هایی که مردم را ابزاری برای رشد خود نبینند که تکریم به حقوق بر حق آنها را مبنای رشد خود بدانند. مدیرانی که بهترین دفاع را در حمله جستجو کند و با روح جهاد و بینشی فراجناحی ، ملی بنگرند و پیش روی و توسعه را ضامن پایداری اقتصادی بشناسند. گر تشنه موفقیت باشیم ، فرماندهان ما باید از سرلشگرانی باشند که کیفیت فرماندهی را اشاعه دهند و نه سربازانی که یکباره خود سودای سرلشگری دارند.
اقتصاد مقاومتی در تحقق اهداف ، بدون تنزل کیفیت اما با کاهش هزینه ها ممکن است که فساد عامل بازدارنده اجرای آن است. اقتصاد مقاومتی با اصلاح ممکن است که لازمه آن در اقدام اول ، اصلاح خود است. الزام آن عدم جانبداری جناحی و سیاسی و پرداخت و درک جدی منافع ملی است.
نوسازی ناوگان هوایی پله اول اجرای آن است که نوسازی بینش ها و نگرش ها ، بنیان این نیاز تا بدانیم چطور و چگونه از این ناوگان نو رسیده ، بهره گیریم تا برای کشور تولید ثروت نمایم. تا بدانیم که چطور و چگونه ملل را مشتری حمل و نقل هوایی ایران در شبکه بین المللی کنیم و سود آن را به ملت معظم ایران اسلامی ، با ارائه خدمات مطلوب و ارزان ، بازگردانیم. تا بدانیم که چطور و چگونه می توانیم دهک های پایین جامعه را به حمل و نقل هوایی برسانیم تا امنیت ، ایمنی و راحتی در سفر را برایشان به ارمغان بیاوریم.
اقتصاد مقاومتی ، مقاومت بر حفط صندلی را نمی طلبد که خود نیاز به قدرتی فرا دنیوی و آزادگی با تقوای انسانی از اقدام تا عمل است. اجرای اقتصاد مقاومتی را باید در مقررات زدایی نیز جستجو کنیم و حقوق منابع انسانی را جدی بنگریم و درست درک کنیم.
صنعت هوانوردی ایران اسلامی خود ظرفیت هایی دارد که می تواند تاثیر گذاری انعکاسی بر سایر صنایع را محقق کند. ظرفیتی که تحقق آن ، وابستگی به نفت را کاهش و زمینه فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در دیگر صنایع به خصوص در گردشگری و صادرات غیر نفتی را افزایش خواهد داد.

یک بار هم که شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس ، باید دست به دست هم دهیم و با تقویت روح همبستگی و وحدت و دوری از چاپلوسی و تکبر ، برای اعتلای کشور قدم برداریم. این خاک درتعلق همه جناح های سیاسی از چپ و راست تا میانه است که افتخار اقتدار ایران برای همه آنها و به خصوص ملت پاک کشور خواهد بود.

باید به این درک برسیم که نگاه مقام معظم رهبری در موفقیت و اقتدار و تاکید مجدد ایشان بر اقتصاد مقاومتی، با فرآیند و مدیریت مقاومتی و سرشار از چالش در راهبرد ممکن نیست. فرصت‌های پیش‌رو در سال حیاتی بهره‌برداری هدفمند از ظرفیت های برجام و مشخصا در حوزه صنعت هوانوردی ، قطعا با ارتباطات بین الملل و ورود به عرصه تطبیق پذیری و الگوبرداری اما معادل‌سازی نسبت به سیاست‌های ملی در یک چشم‌انداز مفهومی و روشن و با تعریف ساختار تضامینی در پایبندی به اجرای آن و فرمان‌پذیری کلیه دستگاه‌ها از یک نهاد حاکمیتی قانونی با نام سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی و رهبر هوانوردی ایران اسلامی ممکن است.

روزهایی را پیش رو داریم که همچون بنیان یک ساختمان است و کوچک‌ترین تصمیم آلوده به اشتباه، سرنوشتی بحران آمیز را در انتظارمان قرار خواهد داد. سال پیش رو از نظر نگارنده، سال برداشت محصول نیست که سالی برای آماده‌سازی زمین برای کشت است. سالی که اگر وارد عرصه بازنگری نشویم،بازیگر منطقه در افق نخواهیم بود.

 

 

این بازنگری از اصلاح خودمان آغاز و به مصرف کننده خدمات در عالی ترین سطح منتهی می‌شود که ضمانتی در کاهش اتکا به خارج از مرز خواهد بود و سهم هوانوردی در تولید ناخالص داخلی را به شدت دستخوش تغییر مثبت قرار می‌دهد.
این هدفی آرمانی مشروط به اراده‌ای ملی در سال اشتغال و کار است که بر اقتصاد مقاومتی مزین شده است و بحث پیرامون کیفیت اقتصاد مقاومتی در حوصله این یادداشت نیست که تنها به این نکته اشاره می‌کنم که مدیریت سرمایه و هزینه هوشمندانه پژوهش بنیان با هدف کاهش هزینه و افزایش کیفیت و بهره‌وری ، خلاصه‌ای قابل درک از مفهوم اقتصاد مقاومتی است.
سال ۱۳۹۶ ، سال عبور از تفکرات سنتی مقاومتی و ورود مدیران نونگر است ، سالی که صنعت هوانوردی وارد مقدمات پوست اندازی ساختاری و تشکیلاتی می شود. سالی که برای شناسایی ظرفیت‌ها و بهره‌برداری از فرصت‌های پنهان صنعت هوانوردی، اقدامی ملی جهادی، مبتنی بر وحدت آمیخته به تکریم و شفافیت در رفتار از تصمیم گیران و تصمیم سازان انتظار می‌رود تا دغدغه به حق رهبر معظم انقلاب مرتفع شود و اگر غیر از این عمل شود، هوانوردی کشور آبستن چالشی بیش از گذشته، همراه با تعهدات بین‌المللی خواهد شد و پایمالی فرصت‌ها برای کشور غیر قابل توجیه و بخشش خواهد بود.

قابل تاکید است سال آغاز شده، سال محصول و بهره وری نیست. تنها سال مطالعه ، برنامه ریزی و تصمیم برای اصلاح و تبیین نقشه راه است که سیاسی نگری و حزبی اندیشی پیرامون آن ، پذیرفته نیست چرا که توده مردم ، بهره بردار آن هستند و نباید وارد بازی‌های شبهه پوپولیستی شویم بلکه باید صداقت را در بیان و عمل، ملاک قرار دهیم و اگر نمی‌توانیم، سرمایه‌های علمی و تجربی کشور که قدرت تحلیل و تفسیر دارند را دعوت به هم اندیشی کنیم.

۱۲ ماه آینده میدانی است که غیرتمندان و دلسوزان پایبند اصول ملی را به خود می‌طلبد.

جهاد در صنعت هوانوردی آغاز شده است.