نارضایتی شدید و انگیزه های رو به زوال “مهمانداران ایرلاین محبوب داخلی”

نوشته شده توسط در مه 27, 2016 در گروه اخبار مهماندارن | دیدگاه‌ها برای نارضایتی شدید و انگیزه های رو به زوال “مهمانداران ایرلاین محبوب داخلی” بسته هستند

نارضایتی شدید و انگیزه های رو به زوال “مهمانداران ایرلاین محبوب داخلی”

انگیزه مهمانداران یکی از محبوب ترین ایرلاین های ایران رو به زوال و تحلیل است و مشکلات اقتصادی و نیاز به حقوقی هرچند اندک، آنها را به درون هواپیما می کشاند. یک منبع آگاه با اعلام این خبر به تین نیوز گفت: وضعیت شغلی مهمانداران هواپیمایی ماهان به شدت وخیم است و مهماندارانی که با هزار امید و آرزو و شور و ذوق در هواپیمایی ماهان استخدام شدند، اکنون رمقی برای رفتن به درون کابین هواپیما ندارند و مشکلات اقتصادی و نیاز به حقوقی اندک، آن ها را به درون هواپیما می کشاند. آنچه در گزارش زیر ارایه شده است وضعیت موجود مهمانداران شرکت هواپیمایی ماهان و مشکلات آنها از زبان خودشان است. بدیهی است تین نیوز بدون تایید یا تکذیب آنچه از قول این مهمانداران اعلام شده، تنها نظرات آنها را منعکس کرده است و  آمادگی خود را برای شنیدن نظرات و پاسخ های مدیران و مسئولان شرکت هواپیمایی ماهان در این زمینه اعلام می کند.

گلایه هایی از زبان مهمانداران یکی از مهمانداران ماهان در این خصوص به تین نیوز گفت: همه همکاران در این چند سال به سختی کار کردند اما جز خستگی و افسردگی پرواز چیزی نصیب شان نشد و دیگر کسی حوصله بحث و تبادل نظر همچون قدیم را ندارد و همه با روحی افسرده به پرواز می آیند و آرزو می کنند که پرواز زودتر تمام شود و بروند. وی افزود: همکاران همچون گذشته، آن شادی و شور و انگیزه را ندارند و همه خسته و کلافه شده اند چون هر چه بیشتر پروازمی کنند، چیزی به حقوق شان اضافه که نمی شود هیچ؛ بلکه کمتر هم می شود. وی ادامه داد: از دو ماه قبل از عید شاهد این بودیم که مبالغ هنگفتی از ما کم شد و کسی دلیلی برای آن نیاورد و این داستان تا بعد از عید هم ادامه دار بود و دوستان به اتفاق به این نتیجه رسیدند که عیدی ما را از حقوق مان برداشت کرده اند! آیا این حق الناس نیست؟

وضعیت وخیم شغلی یکی دیگر از مهمانداران ماهان با اظهار نارضایتی از وضعیت وخیم شغلی خود گفت: مهمانداری شغل شریف و آمیخته از مشاغل گوناگون است و مردم همه به چشم یک فرد حرفه ای به او می نگرند و فرقی ندارد اینجا هواپیمایی ماهان است یا هواپیمایی امارات!! هر دو کارشان با پرواز است و سختی پروازشان برابر است اما در ماهان سختی کار چندین برابر است و بین حقوق ما تا آنها فاصله های طولانی است. وی با بیان اینکه حدود دو سال گذشت و همه لب فروبستند و امید داشتند که شرایط تغییر کند اما بهتر که نشد بلکه روز به روز بدتر هم شد، گفت: یادش بخیر بعد از تغییر مدیریت خدمات پرواز همه فکر کردیم شرایط مان بهتر می شود و به حق و حقوقمان می رسیم اما حال همه آرزو می کنن کاش مدیریت قبلی سرجایش بود با همان شرایط. وی یادآور شد: آن روزها نظم بیشتر بود و می توانستیم پیگیر حق و حقوق مان باشیم، واحد خدمات پرواز نزد دیگر واحدها شان و منزلتی داشت نه اینکه حالا زیر دست قرار گرفته، واحدی که افرادش حرف اول را طبق قوانین ایکائو در موفقیت شرکت می زنند! وی ادامه داد: آن روزها که وارد خدمات پرواز می شدی تنها چند سرفلیت بودند و دو نفر به عنوان کارمند اداری و کاری اگر داشتیم حل می شد و طرف حسابمان تنها یک نفر بود اما حالا چه شده؟ وارد خدمات پرواز که می شوی با چهل نفر خانم روبرو می شوی که معلوم نیست آنجا چه کاره هستند؟

فقط وی آی پی! وی اظهار کرد: در حالی که ما به سختی کار می کنیم و شب و روز نداریم، یکسری ها برای خودشان دکان باز کرده اند و تیم درست کرده اند و معلوم نیست یک واحد چند نفر نیرو می خواهد؟ و موقع پرواز خوب که می شود همه به عنوان نیروی (وی آی پی) راهی سفر می شوند. آیا این درست است؟ تنها پروازهای (وی ای پی) مهم است و دیگر پروازها، پروازهای ماهان نیست؟ یکی دیگر از مهمانداران ماهان می گوید: چرا ما باید به دلیل کمبود نیرو از زمان استراحت کمی برخوردار باشیم و یکسری از دوستان زیر سایه مدیران استراحت کنند و پروازها را به صورت دلخواه و گلچین تشریف بیاورند؟ دلیل این همه نیرویی که زمینی شده اند چیست که در هر واحدی می رویم چند تن آنجا مشغول به کارند؟ آیا خود این مطلب و زمینی شدن صدها نفر از همکاران بدلایل پزشکی نشان دهنده ضعف عملیاتی ماهان نیست ؟ و یا استعفای حدود سیصد پرسنل پرواز در این سال ها !!! وی با تاکید بر اینکه لازم است تدبیری اندیشیده شود، گفت: حق الناسی بالاتر از عمر و جوانی یک جوان که با عشق وارد می شود و با سرافکندگی و درد خارج می شود وجود دارد ؟ و آیا تباه شدن جوانی یک فرد حق الناس نیست؟ آیا وقت این نرسیده که فکری برای برنامه نویسی و زمان استراحت کافی ما در داخل و خارج کشور کنید؟ آخر هشت ساعت تا ده ساعت زمان استراحت بعد از یک پرواز سنگین خارجی کافی است؟

مشاوران ناآگاه یکی دیگر از مهمانداران ماهان، با بیان اینکه این روزها کسانی تصمیم گیری کلان ما را به عهده گرفته اند و به مدیر عامل عزیزمان مشاوره می دهند که هیچ سر رشته ای از پرواز و قوانین آن ندارند و فقط با سخت گیری و قوانین جدید که معلوم نیست مبنای آنها چیست خود شیرینی می کنند، گفت: یکی از این افراد با روشنفکری های خود مقام مشاور عالی مدیر عامل را به دست آورده اند و چون ارتباط ایشان با مدیر عامل نزدیک است؛ گوش و چشمان مدیر عامل را تنها به سمت نظرات خود معطوف کرده اند . وی تصریح کرد: واقعا تاسف برانگیز است که در جامعه هوایی که برای کوچکترین کارها قانون وضع شده است فردی نامطلع سررشته کارها را به دست گیرد. این فرد کسی بود که سرگروه را خلق کرد و آنها را دخیل در تصمیم گیری های مهم نمود که همه اثرات منفی آن را با توجه به رشد و ترقی افراد ناشایست دیدیم…

تغییر کیف های پروازی مهم ترین خدمت! وی ادامه می دهد: تغییر کیف های پروازی (flight bag) مهمانداران یکی دیگر از خودشیرینی های این فرد بود که حال در هر جلسه ای که با بچه های فنی و خلبانان می گذارند از آن به عنوان یکی از مهم ترین خدمات شان به ماهان یاد می کنند که تنها عامل آن را می توان عدم اطلاع وی از مسائل پرواز نام برد. وی با بیان اینکه همه به خوبی می دانیم که در پرواز به جز سرویس مسافر و چند جعبه چای و دو شیشه قهوه و چند پاکت آبمیوه چیز دیگری وجود ندارد که به گفته یکی از آقایان، مهمانداران، ماهانه کالاهایی به ارزش یک میلیارد تومان از هواپیما خارج می کردند، گفت: یکی از همکاران که بسیار باشخصیت و ساکت هستند با رای سرگروه محترمه به بی انگیزه بودن محکوم و چند ماه معلق شد. واقعا خنده دار است که چطور همچنین نظری ارائه داد آیا سرگروه ما دوره روانشناسی گذرانده بود؟ حال اگر نیز چنین بوده باشد آیا این درد و مشکل همه بچه های مهماندار نیست ؟ و نمی بایست در این خصوص بجای کارهای اشتباه و مضحک عکس العمل مناسب جهت رفع مشکلات همه اندیشیده می شد؟ وی گفت: از دوستان عزیز خواهشمندیم به سایت هواپیمایی کشوری بخش پزشکی هوائی رفته و مطالب آنجا را مطالعه کنند تا دریابند علت علمی این همه افسردگی و خستگی مفرط پرواز چیست و بدانند در خصوص آنها قوانین وضع شده ولی مجری قانون وجود ندارد! وی در پایان گفت: حال شاید مدیران بگویند این حرفها همه پوچ است و ما زیاده خواهیم و این حرف ها همگی نادرست است، اما قضاوت با خوانندگان این گزارش است. خبرهای رسیده حاکی از آن است که در صورت تداوم این وضعیت، مهمانداران این شرکت، اعتراضات خود را به صورت علنی ارایه خواهند کرد.